EUROSYSTEEM ONTHULT HET €5-BANKBILJET VAN DE EUROPA-SERIE

Mario Draghi, President van de Europese Centrale Bank (ECB), heeft vandaag het bankbiljet van €5 uit de Europa-serie onthuld. De onthulling was het hoogtepunt van de opening van de tentoonstelling “Het nieuwe gezicht van de euro”, die van 11 januari tot 10 maart 2013 wordt gehouden in het Archeologisch Museum in Frankfurt am Main.

Het nieuwe bankbiljet van €5 heeft baat gehad bij de voortschrijdende bankbiljettentechnologie sinds de eerste serie biljetten meer dan tien jaar geleden werd ingevoerd. Het heeft enkele nieuwe en verbeterde echtheidskenmerken. Het watermerk en het hologram tonen een portret van Europa, een figuur uit de Griekse mythologie – vandaar de naam van deze serie bankbiljetten. Een opvallend “smaragdgroen cijfer” verandert van kleur, van smaragdgroen naar diepblauw en produceert een op en neer bewegend lichteffect. Een aantal korte lijntjes aan de linker- en rechterrand maken het gemakkelijker om het bankbiljet te herkennen, in het bijzonder voor mensen met een visuele beperking.

Deze echtheidskenmerken zullen, zo is het plan, worden opgenomen in alle nieuwe bankbiljetten. Ze zijn gemakkelijk te controleren met de “voel, kijk en kantel”-methode.

De nieuwe serie heeft hetzelfde “perioden en stijlen”-ontwerp en dezelfde hoofdkleuren als de eerste serie. Het €5-bankbiljet wordt als eerste uitgegeven, vanaf 2 mei 2013. De overige coupures, die van €10, €20, €50, €100, €200 en €500, zullen de komende jaren worden ingevoerd, in oplopende volgorde.

De eerste serie zal aanvankelijk naast de nieuwe bankbiljetten in omloop zijn, maar zal geleidelijk aan de circulatie worden onttrokken en uiteindelijk niet langer wettig betaalmiddel zijn. De datum waarop dit gebeurt, zal ruim van tevoren worden aangekondigd. De bankbiljetten van de eerste serie behouden echter voor onbepaalde tijd hun waarde en kunnen te allen tijde worden ingewisseld bij nationale centrale banken binnen het eurogebied.

Nadere informatie is te vinden in een perspakket en op www.nieuwgezichtvandeeuro.eu. Op deze website staat ook de “Euro Cash Academy”, een lesmodule die een speelse benadering kiest ten aanzien van het nieuwe €5-biljet en de overige eurobankbiljetten. Daarnaast zullen in april 2013 brochures over het nieuwe €5-biljet worden gedistribueerd aan banken, winkels en andere bedrijven in het gehele eurogebied. Al deze maatregelen zouden het publiek en professionele geldverwerkers in de gelegenheid moeten stellen om goed op tijd kennis te nemen van de nieuwe bankbiljetten en zouden ervoor moeten zorgen dat de invoering van de Europa-serie soepel verloopt.

Directoraat-Generaal Communicatie en Talendiensten