Het nieuwe €10-bankbiljet komt morgen in omloop

2014-09-22

Het nieuwe €10-bankbiljet komt morgen in omloop

• Het biljet is nóg beter bestand tegen vervalsing en is gemakkelijk te controleren.
  • Het Eurosysteem heeft fabrikanten en eigenaars van bankbiljettenmachines en -apparaten bijgestaan bij de voorbereidingen voor het nieuwe bankbiljet.
  • Een korte online video “Ontdek het nieuwe €10-bankbiljet”, die beschikbaar is in 23 talen, verschaft snel en gemakkelijk nadere informatie over het biljet.

Het €10-bankbiljet van de Europa-serie komt op 23 september 2014 in omloop. “Het is”, aldus Yves Mersch, lid van de Directie van de ECB en verantwoordelijk voor bankbiljetten, “van essentieel belang dat iedereen die eurobankbiljetten gebruikt, dit met het volste vertrouwen kan blijven doen. Daarom voeren wij de Europa-serie in”.

Net als het nieuwe biljet van €5, bevat het nieuwe €10-biljet diverse verbeterde echtheidskenmerken en heeft het een opgefrist ontwerp. In het hologram en het watermerk zijn een portret van Europa, een figuur uit de Griekse mythologie, verwerkt. Daarnaast draagt het biljet een “smaragdgroen cijfer”. Wanneer het biljet wordt gekanteld, vertoont het glanzende cijfer een lichteffect dat op en neer beweegt, en verandert het van kleur, van smaragdgroen naar diepblauw. Dankzij deze en andere kenmerken is het zeer gemakkelijk om het nieuwe €10-biljet te controleren met de “voel, kijk en kantel”-methode.

Om de invoering van het nieuwe bankbiljet soepel te laten verlopen en om ervoor te zorgen dat het zo breed mogelijk wordt herkend, heeft het Eurosysteem een groot aantal maatregelen genomen om de fabrikanten en eigenaars van bankbiljettensorteermachines en detectieapparaten verder te ondersteunen. Een initiatief bestond eruit dat de nieuwe €10-bankbiljetten bijna negen maanden vóór de invoering ter beschikking werden gesteld voor testdoeleinden, waardoor er genoeg tijd gegeven werd voor het aanpassen van de apparatuur. Een ander initiatief betrof het vereenvoudigen van de procedures om de nieuwe €10-bankbiljetten voor aanpassingsdoeleinden te ontvangen. Daarnaast heeft het Eurosysteem, als onderdeel van het Partnership-Programma van het Eurosysteem, een seminar over bankbiljetten georganiseerd in Brussel, terwijl de nationale centrale banken in direct contact stonden met de betrokken belanghebbenden in hun land.

De nationale centrale banken hebben de Europese Centrale Bank verzekerd dat zij alles wat binnen hun mogelijkheden redelijkerwijs van hen kon worden verwacht, hebben gedaan om de aanpassing van bankbiljettensorteermachines en detectieapparaten op het nieuwe biljet in hun landen te faciliteren.

“Om de invoering van het nieuwe €10-biljet zo soepel mogelijk te doen verlopen, dring ik er bij alle eigenaars van bankbiljettenapparatuur op aan ervoor te zorgen dat deze de nieuwe bankbiIjetten kan verwerken,” aldus Yves Mersch.

De €10-bankbiljetten van de eerste serie zullen blijven worden uitgegeven om de bestaande voorraden op te gebruiken. Zij zullen naast het €10-biljet van de Europa-serie in omloop blijven alvorens zij later worden uitgefaseerd en uiteindelijk ophouden wettig betaalmiddel te zijn. Deze verandering in hun status zal ruim van tevoren worden aangekondigd.

In een korte video, “Ontdek het nieuwe €10-bankbiljet”, beschikbaar op www.new-euro-banknotes.eu in 23 talen van de Europese Unie, wordt nadere informatie verschaft over het nieuwe biljet en over hoe het kan worden gecontroleerd. Het is een van een aantal video’s over contant geld op de website, die ook nog andere middelen (zoals de “Euro Cash Academy”) biedt om over te bankbiljetten te weten te komen,

De media kunnen hun vragen stellen aan Elodie Nowodazkij op +49 69 1344 7390 of William Lelieveldt op +49 69 1344 7316.

PERSPAKKET VOOR DE EUROPA-SERIE: ONTDEK HET NIEUWE €10-BANKBILJET

Directorate General Communications and Language Services,
Kaiserstrasse 29, 60311 Frankfurt am Main, Duitsland
E-mail: info@ecb.europa.eu | website: http://www.ecb.europa.eu | Contactpersonen voor de media