ECB en partners ondertekenen Memorandum van overeenkomst over het nieuwe bankbiljet van €20

23/07/2015

• Het Memorandum van overeenkomst is bedoeld ervoor te zorgen dat machines en apparaten in het gehele eurogebied klaar zijn om vanaf 25 november 2015 het nieuwe bankbiljet van €20 te verwerken
  • Partners gaan hun netwerken informeren over het nieuwe bankbiljet van €20
  • De ECB en de nationale centrale banken van het Eurosysteem blijven partners steun bieden bij het aanpassen en testen van hun apparaten

De Europese Centrale Bank heeft vandaag een Memorandum of Understanding (Memorandum van overeenkomst) getekend met Europese brancheorganisaties, fabrikanten van bankbiljettenapparatuur en overige partners. Dit versterkt het Partnership-Programma van de ECB, dat heeft bijgedragen aan de soepele invoering van het nieuwe bankbiljet van €10 in 2014.

De ondertekenaars van het Memorandum van overeenkomst zijn overeengekomen alles te doen wat in hun vermogen ligt om ervoor te zorgen dat bankbiljettensorteermachines, verkoop- en kaartautomaten en detectieapparaten het nieuwe bankbiljet van €20 zullen kunnen verwerken vanaf 25 november 2015, de dag waarop de nieuwe biljetten in omloop worden gebracht. Fabrikanten van bankbiljettenapparatuur verplichten zich er ook toe zo vroeg mogelijk hun klanten te voorzien van de benodigde software- en hardware-updates om hen zo voldoende tijd te geven hun machines en apparaten te upgraden.

Aldus Yves Mersch, Lid van de Directie van de ECB: "De ECB, de nationale centrale banken en onze partners in de bedrijfstak spelen allen hun eigen rol in de voorbereiding op de invoering van de nieuwe bankbiljetten. Het vandaag door ons allen ondertekende Memorandum van overeenkomst onderstreept onze gezamenlijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de burgers in het gehele eurogebied vanaf 25 november hun nieuwe bankbiljetten van €20 overal probleemloos kunnen gebruiken."

Om de deelnemers aan het Partnership-Programma te helpen zich voor te bereiden op de invoering van het nieuwe €20-bankbiljet, hebben de ECB en de nationale centrale banken van het Eurosysteem voorlichtingsmateriaal verstrekt, en zijn de nieuwe bankbiljetten sinds februari 2015 voor hen beschikbaar geweest voor testen en aanpassingen. Er zijn nu in heel Europa 450 partners. Het programma helpt fabrikanten en beheerders van bankbiljettenapparatuur en overige belanghebbenden in de bankbiljettensector bij de informatieverstrekking aan hun werknemers en klanten over de nieuwe eurobankbiljetten en bij de tijdige aanpassing van de bankbiljettenmachines.

De media kunnen met hun vragen terecht bij Rocío González, tel. +49 69 1344 6451.

Toelichting:

Memorandum van overeenkomst betreffende de aanpassing van bankbiljettenapparatuur aan het nieuwe €20-bankbiljet [uitsluitend beschikbaar in het Engels]: http://www.new-euro-banknotes.eu/press/partners/MoU.pdf.

De lijst van partners die het Memorandum van overeenkomst hebben ondertekend kan hier worden gevonden: http://www.nieuwe-eurobankbiljetten.eu/Directe-toegang/Partners/ONDERTEKENING-VAN-HET-'MEMORANDUM-OF-UNDERSTANDING'.