EUROSYSTEEM INTRODUCEERT TWEEDE SERIE EUROBANKBILJETTEN: DE “EUROPA”-SERIE

De Europese Centrale Bank (ECB) en de nationale centrale banken van het Eurosysteem zijn voornemens een tweede serie eurobankbiljetten in te voeren. Deze serie, de “Europa”-serie, zal in het watermerk en het hologram een portret bevatten van Europa, een figuur uit de Griekse mythologie en de oorsprong van de naam van ons continent. De nieuwe bankbiljetten zullen over een periode van een aantal jaren geleidelijk worden ingevoerd, te beginnen met het bankbiljet van €5 in mei 2013.

De Europa-serie heeft baat gehad van vorderingen in de bankbiljettentechnologie sinds de invoering van de eerste serie meer dan tien jaar geleden. De echtheidskenmerken van de nieuwe serie zijn verbeterd, hetgeen de bankbiljetten nóg veiliger zal helpen maken. Drie nieuwe echtheidskenmerken – portretwatermerk, portrethologram en smaragdgroen cijfer – zijn vandaag onthuld.

De nieuwe bankbiljetten zijn het resultaat van een ontwikkeling. Net als bij de eerste serie het geval was, hebben zij het “perioden en stijlen”-ontwerp en dezelfde hoofdkleuren, maar wel zijn zij aangepast om het gebruik van verbeterde echtheidskenmerken mogelijk te maken. Zij zullen gemakkelijk te onderscheiden zijn van de biljetten van de eerste serie. De Europa-serie bestaat uit dezelfde coupures als de eerste serie, nl. €5, €10, €20, €50, €100, €200 en €500, en deze zullen in oplopende volgorde worden ingevoerd. Zo volgt dus op het nieuwe biljet van €5 het bankbiljet van €10, en zo verder.

De eerste serie zal aanvankelijk naast de nieuwe bankbiljetten in omloop blijven, maar zal daarna geleidelijk worden ingetrokken en uiteindelijk ophouden wettig betaalmiddel te zijn. De datum waarop dit zal plaatsvinden zal ruim van tevoren worden aangekondigd. De bankbiljetten van de eerste serie behouden echter voor onbepaalde tijd hun waarde en zullen te allen tijde bij de nationale centrale banken van het Eurosysteem kunnen worden ingewisseld.

Het €5-bankbiljet van de Europa-serie zal volledig worden onthuld op 10 januari 2013, en kredietinstellingen zullen in mei volgend jaar beginnen de nieuwe biljetten over de balie of via geldautomaten in omloop te brengen.

Om het grote publiek vertrouwd te maken met de Europa-serie, zullen de ECB en de nationale centrale banken van het Eurosysteem in 2013 in het gehele eurogebied via meerdere kanalen een informatiecampagne voeren. De voorbereidingen daarvoor zijn thans in volle gang, waarbij de ECB wordt ondersteund door twee na een openbare aanbesteding uitgekozen bureaus.

Directoraat Communicatie