Eurosysteem bereidt invoering van nieuw €50-bankbiljet voor

16/06/2016

• Het nieuwe bankbiljet van €50 van de Europa-serie wordt op 5 juli 2016 onthuld
  • ECB en partners zorgen ervoor dat machines klaar zijn voor het nieuwe €50-bankbiljet

De Europese Centrale Bank (ECB) en de nationale centrale banken van het eurogebied – samen het Eurosysteem – zullen op 5 juli 2016 het nieuwe bankbiljet van €50 van de Europa-serie voor het algemene publiek onthullen. Het nieuwe biljet zal naar verwachting in het voorjaar van 2017 in omloop worden gebracht. Fabrikanten van bankbiljettenapparatuur, brancheorganisaties en de ECB hebben een memorandum van overeenstemming ondertekend als bekrachtiging van hun streven ervoor te zorgen dat verkoop-, kaart- en andere machines die bankbiljetten accepteren het nieuwe biljet van €50 vanaf de invoeringsdatum zullen kunnen verwerken. Zij verplichtten zich er tevens toe hun klanten, partners, medewerkers en overige stakeholders over het nieuwe bankbiljet te informeren.

"Wij, het Eurosysteem en onze partners in de sector, zijn vroeg begonnen met de voorbereidingen voor de invoering van het nieuwe €50-biljet, om ervoor te zorgen dat ondernemingen er klaar voor zijn, zodat de mensen hun nieuwe bankbiljetten overal makkelijk kunnen gebruiken vanaf de dag dat deze in omloop komen", aldus Ton Roos, Directeur Bankbiljetten bij de ECB.

Het € 50-biljet is de meest gebruikte eurobankbiljettencoupure. Meer dan 8 miljard bankbiljetten in omloop zijn €50-biljetten, rond 45% van het totaal.

De ECB en haar partners hebben op 15 juni 2016 voor fabrikanten van bankbiljettenapparatuur en anderen een seminar gehouden bij de Banco de España in Madrid. Het doel van het seminar was de partners te helpen zich voor te bereiden op de invoering van het nieuwe bankbiljet van €50 en de aanpassing van bankbiljettenapparatuur te vergemakkelijken.

De nationale centrale banken van het Eurosysteem hebben sinds april fabrikanten van bankbiljettenapparatuur de gelegenheid geboden binnen de gebouwen van de nationale centrale banken tests uit te voeren met nieuwe €50-biljetten. Vanaf juli zullen zij tevens nieuwe €50-bankbiljetten uitlenen aan geïnteresseerde fabrikanten van bankbiljettenapparatuur en overige relevante derden zodat deze op hun eigen locatie en op bankbiljettenapparatuurlocaties tests kunnen uitvoeren. Het Eurosysteem biedt tevens een breed aanbod aan informatie aan alle belanghebbenden, onder meer via het Partnership-Programma, om hen te helpen hun medewerkers, klanten en de burgers van het eurogebied te trainen en te informeren over het nieuwe bankbiljet van €50 en de echtheidskenmerken daarvan.

Het memorandum van overeenstemming betreffende de aanpassing van bankbiljettenapparatuur aan het nieuwe €50-bankbiljet kan hier worden gevonden.

Het overzicht van partners die het memorandum van overeenstemming hebben ondertekend kan hier worden gevonden.

De media kunnen met hun vragen terecht bij Eszter Miltényi-Torstensson, tel.: +49 69 1344 8034.