HET NIEUWE BANKBILJET VAN €50 IS VANAF VANDAAG IN OMLOOP

04/04/2017

• Bankbiljet met vernieuwde echtheidskenmerken komt vandaag in omloop
  • Nieuw biljet met portret van Europa en smaragdgroen cijfer is nóg beter bestand tegen vervalsing
  • Enquête toont aan dat contant geld nog steeds de voorkeur geniet voor de meeste betalingen bij verkooppunten

Het nieuwe biljet van €50, het vierde bankbiljet van de Europa-serie, komt vandaag in omloop, zo heeft de Europese Centrale Bank (ECB) bekendgemaakt.

Het nieuwe biljet markeert een volgende stap in het proces waarbij de eurobankbiljetten nóg beter bestand tegen vervalsing worden gemaakt, en de echtheidskenmerken ervan omvatten een portretraampje – bovenaan in het hologram – dat doorzichtig wordt als het tegen het licht wordt gehouden. Het raampje toont een portret van Europa, een figuur uit de Griekse mythologie, dat aan beide zijden van het biljet zichtbaar is. Hetzelfde portret is ook zichtbaar in het watermerk, naast een smaragdgroen cijfer dat een lichteffect geeft dat op en neer beweegt als het bankbiljet wordt gekanteld. Ook bevindt zich voor visueel gehandicapten voelbare inkt op het biljet.

"Zelfs in dit digitale tijdperk blijft contant geld van essentieel belang voor onze economie", aldus Mario Draghi, President van de ECB. "Uit een enquête over het gebruik van contant geld, die is uitgevoerd in opdracht van de ECB en die binnenkort zal worden gepubliceerd, komt naar voren dat meer dan drie kwart van alle betalingen bij verkooppunten in het eurogebied met contant geld wordt afgehandeld. In termen van transactiewaarden is dat iets meer dan de helft."

De volledige enquête-uitkomsten zullen in de zomer van 2017 worden gepubliceerd.

Het €50-biljet is de meestgebruikte eurobankbiljetcoupure. Er zijn er meer dan 9 miljard van in omloop, en samen zijn deze goed voor 46% van alle eurobankbiljetten. De €50-bankbiljetten van de eerste serie blijven wettig betaalmiddel, blijven naast de nieuwe biljetten circuleren en zullen geleidelijk uit de omloop worden genomen.

Begin 2019 zullen de nieuwe bankbiljetten van €100 en €200 worden uitgegeven.

De media kunnen met hun vragen terecht bij Eszter Miltényi-Torstensson, +49 69 1344 8034.

Toelichting:

De enquête is gebaseerd op een dagboek dat 65.281 respondenten tussen oktober 2015 en juli 2016 hebben bijgehouden. De respondenten werd gevraagd al hun betalingen bij verkooppunten te noteren, zoals bij supermarkten, winkels voor duurzame goederen, café's, restaurants en straatmarkten. De ECB-enquête werd afgenomen in zeventien landen. In Duitsland en Nederland werden nationale onderzoeken op basis van een soortgelijke methodologie verricht door de nationale centrale bank.