Nieuw €20-bankbiljet vandaag onthuld in Frankfurt

24/02/2015

• Het "portretraampje" in het hologram van het nieuwe €20-bankbiljet is een innovatie in de bankbiljettentechnologie.
  • Het nieuwe €20-bankbiljet komt op 25 november 2015 in omloop, waardoor fabrikanten van bankbiljettenapparatuur, geldverwerkers en overige betrokkenen lang de tijd krijgen, negen maanden, om zich op het nieuwe biljet voor te bereiden.
  • De eurobankbiljetten worden nu gebruikt door 338 miljoen mensen in 19 landen, en hebben een gecombineerde nominale waarde van €1.000 miljard.

De President van de ECB, Mario Draghi, heeft vandaag het nieuwe bankbiljet van €20 onthuld in het hoofdkantoor van de ECB in Frankfurt en maakte daarbij bekend dat het op 25 november 2015 in omloop zal worden gebracht. In het nieuwe biljet is een innovatief echtheidskenmerk opgenomen in de vorm van een "portretraampje" in het hologram. Wanneer het biljet tegen het licht wordt gehouden, wordt het raampje doorzichtig en toont het een portret van de mythologische figuur Europa dat aan beide zijden van het biljet zichtbaar is. Het nieuwe €20-bankbiljet heeft, net als de nieuwe biljetten van €5 en €10, een "smaragdgroen cijfer" en in het watermerk een portret van Europa.

Zoals President Draghi verklaarde: "Het portretraampje is een echte innovatie in de bankbiljettentechnologie. Het is de uitkomst van al het door het Eurosysteem verrichte werk om ervoor te zorgen dat de eurobankbiljetten goed bestand blijven tegen vervalsing. Dit zal het vertrouwen dat de 338 miljoen burgers in het eurogebied hebben in hun bankbiljetten, nog groter maken".

Het nieuwe €20-biljet is het derde biljet van de Europa-serie, die geleidelijk de oorspronkelijke serie eurobankbiljetten, die in 2002 is ingevoerd, zal vervangen. Het €5-bankbiljet van de Europa-serie is in mei 2013 in omloop gekomen, het €10-biljet in september 2014. Het €20-bankbiljet dat vandaag is onthuld zal in de loop der tijd worden gevolgd door nieuwe versies van de bankbiljetten van €50, €100, €200 en €500.

Het €20-biljet is een van de meest frequent gebruikte eurobankbiljetcoupures. Het wordt op grote schaal verspreid via geldautomaten, het wordt door vele verkoop- en kaartjesautomaten geaccepteerd, en het wordt vaak door detailhandelaars op echtheid gecontroleerd met behulp van kleine apparaten bij hun kassa's.

Om fabrikanten van bankbiljettenapparatuur en overige betrokkenen te helpen zich voor te bereiden op de komst van de nieuwe €20-bankbiljetten vóór de invoering ervan, hebben de ECB en de nationale centrale banken van het Eurosysteem informatie gegeven en vooraf de nieuwe bankbiljetten ter beschikking gesteld zodat bankbiljettenapparatuur kon worden getest en aangepast. Een Partnership-Programma – vergelijkbaar met dat voor het nieuwe €10-biljet in 2013, met meer dan 300 partners in heel Europa – geeft aanvullende informatie om fabrikanten te helpen ervoor te zorgen dat bankbiljettensorteermachines en detectieapparaten in het gehele eurogebied op tijd klaar zijn voor de invoering op 25 november 2015.

De media kunnen met hun vragen terecht bij Eva Taylor, +49 69 1344 7162.

PERSPAKKET OVER DE EUROPA-SERIE: ONTDEK HET NIEUWE €20-BILJET